IRMA BOOM
AFFICHE honderdvijfenveertig jaar de bijenkorf
“Het ontwerpproces begon met het logo van Josef Muller Brockman. De hexagon (de zeshoek) is de vorm van een honingraat, de ‘kronkel’ erin is het (halve) silhouet van een bijenkorf. Als je de hexagon goed bekijkt zie je dat er een vierkant ontstaat wanneer je er vakjes in plaatst: een doosje, of pakje. De Bijenkorf is van oudsher het warenhuis waar je bijzondere dingen kan kopen, een feest om naartoe te gaan. En dat is wat het affiche wil zeggen: een pakje dat in alle vrolijkheid/kleurrijkheid uiteen spat. Het affiche is een abstractie van vreugde. Het staat in de traditie van het Bijenkorf affiche, zoals bijvoorbeeld Otto’s affiche, wat heel plat is. Mijn affiche benadert het driedimensionale van het logo. Er wordt beweging gesuggereerd.”
Biografie Irma Boom
Irma Boom is grafisch ontwerper, gespecialiseerd in het maken van boeken. Irma werkte vijf jaar lang aan het boek SHV Think Book met 2136 pagina’s. In 1991 opende zij Irma Boom Office, met nationale en internationale opdrachtgevers in de culturele en de commerciële sector. In opdracht van het Rijksmuseum Amsterdam, Paul Fentener van Vlissingen, Inside Outside, The museum of Modern Art New York, Prins Claus Fonds, Fondazione Prada, Ferrari, Masserati, Vitra International, NAi Publishers, United Nations, OMA/Rem Koolhaas, Yale Press, Serpentine Gallery, Tate Modern, en Chanel. Sinds 1992 is Irma een senior criticus bij Yale University en geeft zij lezingen en workshops over de hele wereld. Zij heeft vele prijzen in ontvangst mogen nemen, waaronder de prestigieuze Gutenberg prijs voor haar complete oeuvre en de Johannes Vermeer Prijs.